lørdag den 13. november 2010

Balule 2010

Jeg sidder her på terrassen til mit værelse i Syd Afrika, dagen før afrejsen til Danmark. Med udsigt til en krokodille der ligger og soler sig på en klippe i floden, og lyden af flodheste der grynter ikke 100 meter herfra.

(hvor jeg sad da bloggen blev skrevet, længst til højre)

Skal jeg gøre status over ferien sammen med mine børn, svigersøn og min kæreste, må det være at det er de bedste penge jeg længe har givet ud.

De 14 dage vi har haft her i Balule River Camp, er den bedste ferie jeg har haft her. Det er 3. år i træk jeg er her.
Der har kun været en ting jeg har været ked af hernede, og det var at min søn blev syg og måtte blive i campen et par dage.
Min datter havde anløb til en omgang turistmave, men det blev heldigvis ikke værre end at hun kunne komme med på turene.
Og turene, ja det er et kapitel for sig selv: vi ankom til campen 7 maj efter en meget lang rejse, og havde eftermiddagen til at slappe af, inden vi fik frokost, og senere blev kaldt til aftensmad.
Efter et par game drives omkring campen den første dag, stod den på den første af 2 heldagsture til Kruger National Park, hvor jeg langt om længe kunne erkende at jeg personligt har set the big five i naturen.
Det har jeg også kun ventet på siden 1997 da jeg var i Afrika første gang. Big five er jo løve, næsehorn, elefant, bøffel og leopard, hvor leoparden så først viste sig for mig i år.
Det blev jo ikke en ringere oplevelse af at mine rejsefæller fik dem alle fem på en og samme dag.
Det vil række for vidt at beskrive alle de ture vi har været på her, men en af dem gjorde et meget stort indtryk på min kæreste. Vi var ovre at hilse på 4 geparder, i Tshukudu, et nærliggende reservat.
Og hilse på menes meget bogstaveligt, med aen og klappen på ryggen, klø dem bag ørene.

(her er vi alle fem med de 2 af dem)

Det var lige før man kunne blive jaloux, min kæreste ænsede ikke meget andet omkring sig mens det stod på.
For mit eget vedkommende var det et gensyn med dem alle 4, da jeg sidste år hernede havde set dem med deres mor, som desværre i mellemtiden var blevet dræbt af en løve. De er nu omkring 15 måneder gamle, og de var kun 3 mdn. gamle, sidst jeg var her.
Vi har også været ude ved et kæmpe Baobab træ, der er ca. 2000 år gammelt, og stadig vokser. Med ca. 1 cm om året

Der kunne 4 voksne meget nemt være inde i et hulrum i træet uden vanskeligheder, selvom indgangen til hulrummet ikke var ret stort.

(her er vi alle 5, foran den trange indgang til hulrummet).

1 kommentar:

  1. Hvor er jeg glad for at jeg kom med. Den oplevelse er én af dem, der ALDRIG går i glemmebogen.

    SvarSlet